Jsou-li volby "pastí na hlupáky", jak kdysi napsal J. P. Sartre, pak předvolební průzkumy jsou návnadou, která hlupáky do této pasti láká. Před českými parlamentními volbami existovala jediná předpověď, která byla do určité míry přesná - totiž že předvolební průzkumy budou chybné. Jakkoli nakonec chybné byly, spolupodílely se zásadním způsobem na volebním výsledku, který v podstatě udržel u moci stejné síly jako před volbami. Dvě největší politické strany přišly o značnou část elektorátu. Hlasy, které ztratily, ovšem nasákly nové strany, za nimiž často stojí totožné zájmové skupiny. K tomuto výsledku svým dílem bezesporu přispěla také veřejnoprávní média. Ať již záměrně či nikoli, svým lpěním na výsledcích předvolebních průzkumů (nepřesných jako vždy), kterým vyšachovala některé malé strany z předvolebních debat v TV či rozhlase, nakonec zvýhodnila ty strany, kterým o žádnou skutečnou změnu nešlo. Veřejnoprávní média tak mají nezanedbatelný díl viny na tom, že naděje mnohých voličů na revoluční změny byly "utopeny ve volebních urnách", jak to kdysi výmluvně popsal Sartre.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika