Každý, kdo sleduje aktivity amerického velvyslance Normana Eisena, musí nabýt dojmu, že náplní diplomacie je především byznys. Jeden den Eisen lobbuje za americké farmaceutické firmy, druhý za Lockheed Martin a třetí za Westinghouse. Přijmeme-li za svou představu komerční podstaty diplomacie, musí pro nás být zarážející, že se Frederick Kempe ve své jinak vynikající knize „Berlin 1961“ o byznysu prakticky nezmiňuje. Kempe vykresluje portrét nerozhodného JFK, který než aby se kvůli obraně Berlína pouštěl do konfliktu se Sověty, raději hodil obyvatele Východního Německa a Střední Evropy přes palubu. Jediné dvě zmínky o byznysu se týkají Chruščovova výroku, že USA vlastně řídí Rockefeller, a odhalení, že stovky tun ostnatého drátu na stavbu Berlínské zdi byly do NDR dovezeny ze Západního Německa a Británie. Kempeho čtenáři by se tak mohli domnívat, že „komerční diplomacie“ je fenomén, který se vynořil až po konci studené války. Více k tomuto tématu viz Aktuálně.cz.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika