Málokteré české slovo je tak univerzální a flexibilní, jako nepatrná spojka (nebo příslovce) ‚až‘. Může vyjadřovat cokoli od uvedení horního limitu, maximálního množství, okamžiku v budoucnu, stupňování příznaku, výjimky z pravidla či odložení nějakého děje, abychom uvedli jen několik příkladů z mnoha. Tvůrci reklam tohle slovíčko milují, protože jim umožňuje vytvářet bombastické nabídky, které je ovšem k ničemu nezavazují. Obchod vám klidně nabídne slevu „až 70 %“, aniž by prozradil, že s tou 70% slevou dostanete jedno usmolené triko, zatímco ostatní slevy (pokud vůbec nějaké jsou) se pohybují mezi 5 a 10 %. Když se v ekonomických zprávách dočtete, že ten a ten podnik plánuje nabrat „až 500 nových pracovníků“, může to znamenat 500 nebo taky jen 5, protože 5 je také v intervalu 0–500. Nebo autor skutečně myslel 500, ani o jednoho méně? Čtenář se pravé podstaty sdělení nemá prakticky šanci dobrat, čili ‚až‘ je naprosto ideální slovo pro někoho, kdo potřebuje mlžit. Jsme samozřejmě připraveni na to, že s naší dnešní glosou nemusí souhlasit „až 50 %“ našich čtenářů.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika