Z českého úhlu pohledu dochází ke kumulaci vlastnictví a oligarchizaci médií nejméně na čtyřech úrovních. Všechna nejdůležitější tištěná média jsou nyní v rukou oligarchů, možná snad jen s výjimkou Práva. (Měl by Ivo Lukačovič ze Seznamu být řazen k oligarchům? To je téma samo pro sebe.)
Podobný proces oligarchizace probíhá v mnoha dalších zemích, v těch postkomunistických je ale nejvýraznější. Díky tomuto procesu je většina zpráv, které se k Čechům dostávají ze zahraničí, čím dál více zkreslená ve prospěch místních, regionálních i mezinárodních elit.
Přidejte si k tomu ještě informační válku mezi Západem (zvláště Spojenými státy) a Ruskem. Díky ní je značná část mezinárodního zpravodajství zaujatá ve prospěch Spojených států, které tuto válku vyhrávají. Zprávy o síle ruské propagandy jsou přehnané a samy o sobě jsou součástí informační války. Jakékoliv médium, které odmítne hrát podle nových pravidel, bude ostrakizováno.
To je teď poměrně jednoduché zařídit, protože více a více informací se k nám dostává přes chytré telefony, počítače a terminály pro obchodování na finančních trzích, které do značné míry kontrolují americké a britské společnosti (Amazon, Apple, Bloomberg, Google, Microsoft, Thomson Reuters). Ty jsou ochotny spolupracovat s vládami výměnou za různé výhody (zákony, zakázky, dotace). K nim se přidává Facebook, který se čím dál častěji stává filtrem toho, co se k lidem dostává.
Internet znamená pro média to samé, co kvantitativní uvolňování pro peníze. Internet pomáhá soustředit vlastnictví médií (a bohatství s nimi spojené) do rukou relativně úzké skupiny lidí. Moc regulátorů se dramaticky zvyšuje, měna (neboli informace v případě internetu) je znehodnocována a všichni jsou udržováni ve falešném pocitu, že je všechno v nejlepším pořádku. Velkou otázkou je, jak bude vypadat „exit“ z této situace.
Článek původně vyšel v anglickém znění v placeném zpravodaji Friday Edition.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika