Miloš Zeman získal loni v prvním kole prezidentských voleb 38,6 % hlasů, ale zjevně to považoval za velkou prohru. Chtěl vyhrát rovnou v prvním kole, částečně i proto, aby se proti němu s Jiřím Drahošem nespojili ve druhém kole ostatní kandidáti z kola prvního. Zemanovou strategií bylo nechat protikandidáty, aby se vzájemně zničili ještě před prvním kolem, zatímco on by situaci zpovzdálí pozoroval. Strategií Zuzany Čaputové pro vítězství ve slovenských prezidentských volbách již v prvním kole byl průzkum, jehož zpracování si zaplatil její tým. Ten jí přisoudil 52,9 % hlasů, což nakonec bylo o 30,3 % (a 12,3 procentních bodů) více než skutečný výsledek. Zeman i Čaputová se v prvním kole příliš přecenili a nedokázali strategii proměnit v kýžený výsledek. Zeman byl mezi oběma koly lehkým outsiderem, nakonec ale vyhrál především proto, že se mu podařilo sjednotit voliče ANO, ČSSD, SPD a KSČM. Čaputová jde do druhého kola jako jasná favoritka. Tady zatím srovnání končí.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika