MF Dnes tento týden napsala, že policie stále pátrá po skutečných bývalých vlastnících Škody Transportation. „Roky se nahlas spekulovalo o tom, že akcie firmy tajně drží někdejší šéf ČEZ Martin Roman. Ten to však vždy odmítal,“ píše deník.
Zmizí i tento případ do ztracena, stejně jako Romanův problém s americkými obligacemi, o kterém jsme psali v roce 2011?
Akcie ČEZu spadly od oznámení konce Martina Romana ve funkci generálního ředitele o 8,7 %, což představuje propad tržní kapitalizace o 36 miliard Kč. Jakou část mají na svědomí obavy investorů z toho, že se z ČEZu stane český Enron, není jasné. Podvod akcionářů není v České republice snadné dokázat, obzvláště když o to nikdo v oficiální pozici nejeví zájem. ČEZ ale v roce 1997 emitoval americký „Yankee“ dluhopis, čímž se vystavil jurisdikci americké Komise pro kontrolu cenných papírů a amerického ministerstva spravedlnosti. Martin Roman jako generální ředitel podepsal přísežná prohlášení, která potvrzovala, že ČEZ pravdivě a správně vyplnil formulář 20-F. Vyplněný formulář 20-F ale nezmiňuje transakce se spřízněným Škoda Holdingem. Pokud by ČEZ americká pravidla porušil, hrozila by mu mnohamilionová pokuta v dolarech a Martinu Romanovi dvacetiletý pobyt za mřížemi. Možná ho zachrání promlčení (registrace dluhopisu byla zrušena 6. června 2006), to je ale otázka pro státní zástupce a právníky.
Občas se zde v pátek budeme ohlížet do minulosti a přinášet vám v češtině Final Wordy, které mají co říct i dnes. Článek původně vyšel 21. září 2011 v angličtině pod názvem Martin Roman's Yankee-bond problem.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika