Strategie Amazonu, Facebooku, Googlu a dalších amerických technologických gigantů spočívá v podmanění si zákazníků tím, že jim tak dlouho nabízejí levné nebo bezplatné služby, dokud nedosáhnou monopolního postavení. Pak začnou naplno zneužívat závislostí, jež pečlivě vypěstovali. Jakmile je někdo v síti polapen, je nesmírně těžké se vymanit. Česká 7% digitální daň řeší antikonkurenční aspekt této strategie, plynoucí z offshorového postavení firem. To ale nenabízí žádný přínos samotným uživatelům. Prospěšnější by byla zákonná úprava, jež by tech giganty dovedla pod správu domácích zákonů, kdekoli by to bylo možné, podobně jako zamýšlí pražský magistrát zasáhnout proti Airbnb a Ubru. Češi mají jen minimální možnosti se bránit, když je Facebook odřízne od jejich spojnice s vnějším světem, aniž by jim sdělil konkrétní důvody. Na rozdíl od internetových gigantů nemohou požádat Donalda Trumpa, aby zavedl obchodní sankce. Čím dříve začnou národní státy činit vlastní opatření, tím menší bude pravděpodobnost, že samy budou dotlačeny do podřízeného postavení vůči digitálním bohům.
E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika